U bevindt zich hier: Startpagina » MIG » Washes & Filters

Washes & Filters

Washes en Filters

De verschillen en de manieren ze te gebruiken

Een filter of een wash, ze zijn zeer verschillende, maar ook weer gelijk in samenstelling en toepassing

Vele modelbouwers hebben gehoord van filters en washes, maar zeer weinigen kennen de verschillen tussen beiden en de juiste toepassing er van. Jammer genoeg worden ze door elkaar gehaald en modselbouwers realiseren zich niet de mogelijkheden van elk product appart. Wij gaan zowel het verschil tussen een wash en een filter aangeven en hun correcte toepassing beschrijven.

De Verschillen

Hoewel het ingewikkeld lijkt te zijn, zijn de verschillen tussen een wash en een filter zeer eenvoudig maar wel zeer belangrijk zoals hier onder beschreven wordt Een filter wordt gebruikt om de kleurnuances aan te brengen, de wash wordt vaak gebruikt om schaduwen te accentueren. Om te beginnen, moet de oppervlakte voor beide gevallen zeer verschillend zijn, een filter vergt totaal een mat oppervlak terwijl de wash beter hecht op een satijn mat of een glanzend oppervlakte hecht.

Als het oppevlak voor beide toepassingen verschillend zijn, kunnen ze dan beide worden toegepast ?

De filter laat een satijn mat laagje achter wanneer het opdroogt is, vooral na 3 of 4 lagen. Dit betekend dat na de filter de oppervlakte geschikt is gemaakt voor het aanbrengen van een wash. Men kan altijd nog een extra laag satijn of glanzend vernis aanbrengen over de filters heen om het voor te bereiden voor de wash. Beide opties zijn mogelijk.

Het stuk van linker is geschilderd in mat donker geel en het rechter in satijn donker geel.

Het is duidelijk te zien dat het stuk aan de linkerzijde een matte afwerking heeft is en aan de rechterzijde een satijn glanzende afwerking heeft, speciaal voor de wash. Laten wij eerst een filter aanbrengen op het linkerdeel. De filter moet worden aangebracht met een net aan vochtig penseel, wanneer je een doornat penseel gebruikt krijg je meer een wash dan een filter. Dip je penseel in de filter en veeg het teveel af aan de rand van de pot of aan een stuk papier.

Pas de filter toe op het gedeete waarbij de capilaire werking van de matte oppervlakte de filter absorbeert. Dit moet een paar keer helhaald worden om een gelijkmatige verdeling te krijgen. Verwijder het overtollige dat mogelijk in de hoeken en naden heeft opgehoopt met absoberend papier

De filter moet gelijkmatig over het hele opervlak aangebracht zijn. Laat niet de filter rond de details ophopen. De filter is een transparante kleurlaag, het moet egaal worden aangebracht om de kleurnuance te wijzigen

Een filter moet gelijkmatig op het het oppervlak aangbracht worden zonder dat het ophoopt in naden en kieren.

Een wash moet juist worden aangebracht rond de details, plaatnaden enz. om deze te accentueren om zo meerdiepte en volume te creeren. De wash is over het algemeen donkerder en intenser van kleur zodat er voor overdadigheid moet worden opgepast. U kunt laten de wash ook in de groeven en naden laten lopen zoals in het voorbeeld hieronder wordt getoont.

De wash is meer ondoorschijnend en hoopt op in de groeven en rond de details.

De filter is één van de meest toegepaste technieken, het is kant en klaar en is eenvoudig toe te passen.

Zoals eerder gezegd is de filter een techniek die bestaat uit het toepassen van meerdere transparante dunne lagen gelijkmatig aangebracht op een oppervlakte om meer kleurnuance, diepte en kleurverrijking te creeren. Ht met de aibrush aabrengen van lichtere kleur aan de onderligende kleur is een optie maar deze kunnen soms te ondoorschijnend zijn voor het juiste effect. Filters geve je meer controle en zijn eenvoudiger toe te passen

Filters kunnen ook kan het complexe camouflages harmoniseren, ze zijn ook goed om beschadigde voertuigen of alle andere effecten van modder, stof of roest te creeren. Filters zijn vooral toepasbaar bij zeer grote voertuigen met veel oppervlak en weinig detail zoals bij bijvoorbeeld de Elefant, Jagdtijger, Abramhams, Leopards

De verschillende filters kunnen op hetzelfde model worden gecombineerd, tot men het gewenste resultaat bereikt is. Bijvoorbeeld, als men bij een groene Sherman groen te grijs vind of te mat kan men bijvoorbeeld een blauwe, bruiner of gele filters, enz. om een meer groene uitstraling te geven.

Men kan ook een grijze filter gruiken om het omgekeerde effect te krijgen, om de te kleur diversiteit meer homogeen te maken. Filters zijn zeer makkelijk toe te passen, een product dat zonder veel ervaring de bereikte resultaten zeer goed zijn.



Het is ook mogelijk om bepaalde details een andere uitstraling te geven door het toepassen van een andere filterkleur op bijvoorbeeld luiken of luikranden of andere objecten toe te passen. Men kan zo een grotere realisme en een grotere diversiteit in kleuren krijgen.Het is erg belangrijk om bij toepassing van meerdere filters het geheel ten minste 1 uur tussen de verschillende filters te laten drogen.

MIG bied een grote reeks aan filterkleuren voor grote hedendaagse of historisch voertuigen, zoals filters om geallieeerde of duitse voertuigen te kunnen verfraaien. Hoewel die kleuren aanbevelingen zijn, kan de modelbouwer ze combineren met elkaar om een ander effect te krijgen. Hieronder zijn twee voorbeelden van het toepassen van filters, aangebracht op dezelfde basiskleur waarbij de verschillen duidelijk zichtbaar zijn:

Hierboven zijn twee panterkoepels in dezelfde kleur geschilderd om de verschillen te zien bij het toepassen van verschillende filters

Op de twee koepels is een tipische zandkleur aangebracht met Vallejo verf. Zoals in de foto's te zien is zijn de oppervlaktes mat. Op een van de koepels worden traditionele filers toegepast zoals bruin en oker, op de andere koepel worden meer afwijkende filters aangebracht zoalsblauw, groen en donker bruin.Zie de resultaten na 4 opeenvolgende filters:

Merk op dat de filter lichtjes bij elke extra filterlaag de kleur van de basiskleur veranderd. De kleur wordt langzaam donkerder met elke laag. Een filter kan niet een kleur helderder maken, zodat het beter is om een lichtee basiskkleur van het oorspronkelijke voertuig te gebruiken. De filter wordt met een penseel aangebracht om zo een homogene laag aan te brengen met een zachte ronde penseel. Het is er belangrijk dat de filter met een net vochtig penseel wordt aangebracht, anders krijg je een soort wash. Het voorbeeld hierboven geeft het verschil aan de originele basis verf en de zones waar de filters zijn toegepast.

Merk op dat de filter lichtjes bij elke extra filterlaag de kleur van de basiskleur veranderd. De kleur wordt langzaam donkerder met elke laag. Een filter kan niet een kleur helderder maken, zodat het beter is om een lichtee basiskkleur van het oorspronkelijke voertuig te gebruiken. De filter wordt met een penseel aangebracht om zo een homogene laag aan te brengen met een zachte ronde penseel. Het is er belangrijk dat de filter met een net vochtig penseel wordt aangebracht, anders krijg je een soort wash. Het voorbeeld hierboven geeft het verschil aan de originele basis verf en de zones waar de filters zijn toegepast.

Het merkt het verschil tussen op de zone met en zonder toegepaste filter.

Hieronder kunnen wij een typisch voorbeeld van overvloed aan filter waarnemen. Als men teveel toepast en het zal in het lagere deel ophopen. Hoewel het een fout is, is gemakkelijk op te lossen. De overdaat met een droge doek of een absorberend papier wegnemen.

Het is noodzakelijk om voorzorgsmaatregel te nemen om niet teveel filter aan te brengen door zo min mogelijk tegelijk te gebruiken.

Washes

De wash kan voor verschillende dingen worden gebruikt. De gebruikelijke toepassing van een wash is om de details te benadrukken en volume tot stand te brengen. Ook voegt het een effect van vuil of opgrehoopt droog vet toe dat in delen van motoren zeer interessant kan zijn.



De wash is meer intenser dan de filter en moet daarom voorzichtiger worden gebruikt.
Het model wordt ingedeeld in verschillende onderdelen om de wash per gedeelte aan te brengen. Bedek nooit het hele model met een wash in 1 keer. Het beste is om eerst met een wash op een oud model te oefenen om de techniek onder de knie te krijgen om het rond de details en luiken enz. aan te brengen.



De wash gewoon in de naden en rond details laten lopen, het overschot kan worden verwijderd door een penseel met schone terpentine. Doe dit niet zolang de wash nog niet droog is



Het gebruikt de wash om details te benadrukken, diepte te geven en om bijvoorbeeldgevolgen van brandstof lekkage te maken.

De wash moet op een satijn oppervlakte worden toegepast om de maximale effect te bereiken. Zie het verschil hierboven.

Bron: Mig Productions; (c) 2002-07 MIG PRODUCTIONS FACTORY S.L.