U bevindt zich hier: Startpagina » MIG » Pigmenten in de praktijk

Pigmenten

Pigmenten in de praktijk

Pastels, iedereen kent ze, de meeste gebruiken ze. Er zijn er echter vele die problemen hebben om ze correct te gebruiken.

De theorie

Pigment is niets meer dan poeder. Dit poeder is hetzelfde als het poeder dat overal ter wereld gebruikt wordt om kleuren aan te maken. We kunnen dus zeggen dat pigment een basismateriaal is zoals rubber, petroleum, ijzer of steenkool.
Met dit poeder produceert de industrie allerlei soorten van verf zoals enamels, acrylics, pastelkrijt, kleurpotloden etc. Het enige wat men nodig heeft om een bepaald type van verf te maken is een agglutinant bestanddeel. Olie is het agglutinant bestanddeel van olieverf, Arabisch rubber voor pastelkrijt … maar het pigment is altijd hetzelfde.

Pigment is afkomstig van verschillende mineralen zoals ondermeer magnesium, titanium en zink.(zie foto)

De kwaliteit van pigment wordt bepaald door twee factoren :
1. de puurheid van het pigment dat bepaald wordt door de minerale oorsprong
2. de mate van fijnheid van het poeder, als het poeder dik is, heb je een slechte kwaliteit van het pigment.

Dit betekent concreet dat wanneer we poeder maken van pastelkrijtjes d.m.v. schuurpapier, we een slechte kwaliteit van pigment hebben omdat het gemengd is met het agglutinant bestanddeel. Dit is het voornaamste verschil tussen het pigment van MIG en pastelkrijt.

De techniek en het gebruik van poeders op een artistieke wijze in de modelbouwwereld is al zeer oud. Zelfs Verlinden gebruikte op een rudimentaire manier pastelpoeder op zijn modellen. Deze techniek is dus niet nieuw en wordt meestal gebruikt om effecten van stof te simuleren. Op dit moment worden pigments als een nieuwe ‘tool’ beschouwd in de modelbouwwereld. Vele bouwers gebruiken het al en sommige zweren erbij.

Wat is nu het geheim van pigment? Natuurlijk kunnen we naar de gespecialiseerde handel toestappen en een kilo Magenta kleur kopen voor 12 of 16 euro, maar in de meeste zaken verkopen ze enkel de basiskleuren. De modelbouwer heeft specifieke kleuren nodig voor zijn model. We kunnen niet gewoon blauw of geel gebruiken om stof of modder te simuleren. Dit betekent dat het geheim van de pigments niet ligt in het pigment zelf maar in de combinatie van pigmenten die gebruikt worden om de gewenste effecten te creëren. Daar ligt nu juist de moeilijkheid. Als de combinatie van pigmenten niet helemaal juist is, kan het resultaat op het model catastrofaal zijn.

Vergeet niet dat het belangrijkste van pigments de kleur is. En natuurlijk moet het pigment heel fijn zijn. De effecten die kunnen bereikt worden zijn stof, modder, verse modder, roest, as, vuil, regenstrepen en wat je maar kunt
bedenken.(zie foto)

Er bestaan vele verschillende technieken om pigments toe te passen. Sommige zijn zeer gemakkelijk, andere zeer complex. Over het algemeen kan de modale gebruiker al snel behoorlijke resultaten verkrijgen. In feite kunnen de pigments de oude technieken voor stof en modder vervangen. Men verkrijgt hetzelfde resultaat in veel minder tijd. De modelbouwer die snel wil werken, of diegene die met weinig ervaring toch goede resultaten willen boeken, opteren voor pigments. Maar ook de ervaren bouwer kan de pigments combineren met zijn geliefde technieken.

De basistechnieken zijn :

1. direct gebruik
2. gecombineerd gebruik

De Volgende effecten kunnen bereikt worden door direct te gebruiken met verfborstel;

- WOESTIJNSTOF;
Het pigment rechtstreeks op matte ondergrond aanbrengen.
Indien aangebracht op glanzende ondergrond zal het poeder mettertijd verdwijnen.

- SMOKE;
zwarte kleur gebruiken

- GEROESTE OPPERVLAKTEN;
zoals de uitlaatpijpen of een geroest voertuig

- GEROESTE RUPSBANDEN;
roest kleuren gebruiken

- KOPERSTOF;
koper produceert een fijne groenige oxide die men kan bereiken met pigmenten

- VUIL EFFECTEN OP VLIEGTUIGEN;
gebruik verschillende mengelingen van grijs en bruin

- STAD STOF;
de beste manier om het poederige effect te krijgen in een verwoeste stad is om pigments direct te gebruiken

De volgende effecten kunnen bereikt worden door het gecombineerd gebruik van pigments met verscheidene andere producten;

- DROGE EUROPESE AARDE;
als de Europese aarde op een voertuig droog is, sorteert dit een ander effect dan deze van de woestijn. We moeten een donker bruin pigment gebruiken. Het wordt aangebracht met de borstel gemengd met enkele druppels terpentijn.
De terpentijn helpt de poeder plakken op het oppervlak

- AS, meng zwart met wit om zo kleine poederhoopjes te maken onder wielen of rupsbanden.
Daarna voegen we enkele druppels terpentine toe

- DROGE MODDER;
om dit effect te bereiken mengen we plaaster, bruin pigment en acrylic resin. Het mengsel wordt aangebracht met een oude borstel. Met zorg waken over het droogproces om ongewenste effecten te vermijden. Eenmaal droog is het onmogelijk om de modder te verwijderen.

- VERSE MODDER;
meng een grote hoeveelheid van donkerbruin pigment met zwart, doorschijnende vernis en gips. Er kan ook echte aarde, fijn zand of kleine stukjes steen worden toegevoegd.

- GROTE GEROESTE OPPERVLAKTES;
voor grote oppervlakten, moet de oxide mat zijn maar het moet ook op het oppervlak blijven. Hiervoor gebruiken we alcohol i.p.v. terpentijn.

- REGENMARKERINGEN;
een makkelijke manier om dit effect te verkrijgen is om de pigments te mengen met water. Het is makkelijke zo om de effecten te controleren dan bvb met Tamiya Buff.

- GEKLEURDE PUTTY;
het kan soms interessant zijn om gekleurde putty te gebruiken. We kunnen direct het pigment toevoegen.

- GEKLEURDE GIPS;
we kunnen stenen gebouwen maken in de karakteristieke rode kleur. Het pigment verandert niets aan de karakteristieke eigenschappen van het gips.

- FIGUUR EFFECTEN;
de gemakkelijkste manier om droge modder en vuil aan te brengen op uniformen van soldaten en crews zin de pigments gemengd met terpentijn. We kunnen ook nog ontelbare effecten aanbrengen op wielen, vaten, zetels, vloeren etc.

De pigmenten zijn poeders en zijn eigenlijk nooit vast aan een oppervlak behalve wanneer je ze mengt met een of ander product. Er bestaan natuurlijk een paar trucjes om dit op te lossen. Er zijn twee soorten van oppervlakten of texturen, mat of glanzend.

Als de textuur mat is, dan is eigenlijk het oppervlak te vergelijken met dat van heel heel fijn schuurpapier.Is het glanzend, dan is het te vergelijken met glas of een spiegel. Breng je nu poeder aan op een mat oppervlak dan zal deze zich hechten, zelfs indien je ze vastpakt. Op een glad oppervlak kan het poeder al verdwijnen gewoon door lucht. Daarom moet je de pigments altijd aanbrengen op een mat oppervlak.

MIG zijn modellen zijn meestal glanzend, zoals in het echte leven. Maar om pigments toe te passen, brengt hij altijd van tevoren een laagje van matte vernis of Tamiya Buff aan maar alleen in de gebieden waar de pigments worden toegepast. Voor de resterende gebieden blijft het oppervlak glanzend of satijn.

Bron:
Professional Pigment Colors
by: Mig Jimenez