U bevindt zich hier: Startpagina » Vallejo » FAQ Thinner

Thinner

Thinner Medium en Airbrush Thinner

Er zijn verschillende types thinner: Thinner Medium voor in gewone verf en Airbrush thinner voor in verf voor in de airbrush

De Thinner medium , is bedoeld voor gebruik met een penseel en is voor Game Color, Model Color en Panzer Aces

De Airbrush Thinner is bedoeld voor gebruik in een airbrush en dus voor Model Air

De Airbrusthinner bevat bestanddelen die veilig kan worden gespoten maar die ook als het met een kwast wordt aangebracht de onderliggende verflaag kan beschadigen . De beweging van het penseel veroorzaakt wrijving die in combinatie met de Airbrush Thinner de al aangebrachte verflaag kan beschadigen.

Thinner Medium : 70.524 en 73.524
Airbrush Thinner: 71.061, 71.161, 71.261 en 71.361

Pigmenten en thinner

De pigmenten van Vallejo zijn niet gemicroniseerd en zullen nauwelijks oplossen in thinner. De pigmenten die in de verf zitten zijn dit wel. Door het niet goed oplossen van pigmenten kan je hierdoor geen wash maken

Terpentijn en White Spirit

Terpentijn en white spirit is precies hetzelfde. White spirit is de Engelse benaming. De verwarring ontstaat doordat we in het Nederlands ook terpentijn kennen. Terpentijn wordt gewonnen uit hars van naaldbomen, vandaar de dennegeur. Terpentijn vormt onder invloed van zuurstof harsachtige producten die na verdamping in de verf achterblijven. Dit lijd tot kleverigheid van de gedroogde verflaag. Tegenwoordig is er ook harsloze terpentijn, maar het gebruik heeft gezondheidsrisico's. Niet gebruiken dus. Terpentine is een aardolie destillaat, net als wasbenzine en petroleum. Het verdampt volledig en laat geen sporen achter. De doordringende geur van terpentine is onaangenaam. Vandaar dat er geurloze terpentine op de markt is. Er is echter geen verschil tussen de beide producten.


Droge acryl of olieverf lost niet op in terpentine. Als je problemen hebt kunnen die veroorzaakt worden door onvolledige uitharding. Olieverf hard uit door polymerisatie onder invloed van zuurstof. Dat proces kan afhankelijk van het pigment in je verf korter of langer duren. In de meeste verf zit lijnolie als bindmiddel, dat hard heel mooi uit. In sommige verf zit in plaats van lijnolie een halfdrogende olie zoals saffloerolie omdat het pigment sneldrogend werkt. Titaanwit is daarvan een voorbeeld. De term halfdrogend zegt eigenlijk al genoeg. Deze olie doet er veel langer over om uit te harden. Tot die tijd is de verflaag gevoelig voor oplosmiddelen.


Het pigment in olieverf moet aan alle kanten goed omsloten zijn door olie, anders liggen pigment en olie als losse deeltjes op je ondergrond. Dat gebeurt vooral snel als je washes gebruikt die met heel veel terpentine zijn verdund. Er blijft dan niet voldoende omsluiting met olie om het pigment op de drager vast te houden. En bij de volgende laag neem je weer pigment op. Als je onderlaag absorberend is trekt de olie in die laag en dan is er ook onvoldoende hechting van het pigment. Kunstschilders voegen aan verdunde lagen mager medium toe, dat is een oplossing van cyclohexanonhars in terpentine. De hars zorgt dan voor voldoende hechting van het pigment. Glaceren is het aanbrengen van transparante verflagen. Hierbij voeg je vet medium toe, daarin zit een hoeveelheid olie die zorgt voor een continue omsluiting van het pigment bij verdunning. Nadeel is voor ons dat het sterk glanzende lagen oplevert. Bij gebruik van acrylverf heb je daar veel minder last van. Acrylhars is veel elastischer dan olie en zorgt daarom ook bij sterke verdunning voor een goede hechting van het pigment.

Als je vernis gebruikt voordat je gaat verweren moet je eigenlijk weten wat de basis van die vernis is. Er zijn reversibele en irreversibele vernissen. De eerste soort blijft oplosbaar in terpentine. Voor je die spullen gebruikt moet je dus eigenlijk weten waar je mee werkt, dan kan je van tevoren inschatten of dat problemen op gaat leveren. Van allerlei dingen die mensen op hun model smeren weet je eigenlijk niet goed wat er precies in zit omdat de fabrikant dat geheim houdt. Er zitten allerlei hulpstoffen in verf om ze bijvoorbeeld beter vloeibaar te maken of zoals in acrylverf antischuim-middelen. Ruitensproeiervloeistof bevat behalve allerlei andere middelen ook zeep. Wat blijft daarvan achter in je verflaag en wat is daarvan de invloed op je volgende laag of zelfs op de uitharding van je verf?

Hoe minder fratsen, hoe minder kans op problemen. Gebruik dus bij voorkeur producten die bedoeld zijn om met je acryl of olieverf te gebruiken. In het verleden hebben kunstschilders allerlei leuke experimenten gedaan met hun verf met soms desastreuze gevolgen. Het laatste avondmaal van Davinci of schilderijen met bitumen in de donkere verf zijn daarvan een goed voorbeeld. Door schade en schande wijs geworden doen we dat tegenwoordig steeds minder.

Bouwmarkt thinner

Gebruik geen thinner van de bouwmarkt !

Niet elke thinner is hetzelfde, de goedkope thinners uit de bouwmarkt zijn wel goedkoop maar je weet niet de concentratie is en wat er precies inzit.

Het kan mogelijk ook de rubber ringen van de airbrush zelf aantasten